רשלנות רפואית שיתוק מוחין

רשלנות רפואית שיתוק מוחין |  שיתוק מוחין רשלנות רפואית

במסגרת התביעות המשפטיות בהן אנו מתעסקים לעתים מונחות על שולחננו תביעות רשלנות רפואית שיתוק מוחין. כמו בעיות רבות הנגרמות בשל רשלנות רפואית, זהו נושא כאוב. אך זכרו כי לא כל מקרה של שיתוק מוחין הוא אכן תוצאה של רשלנות רפואית.

במאמר זה נסביר מה זה שיתוק מוחין. מהם העקרונות לתביעת פיצויים בשל רשלנות רפואית. ונציין גם כמה דוגמאות של מקרי תביעות שיתוק מוחין רשלנות רפואית.

שיתוק מוחין CP

שיתוק מוחין רשלנות רפואית

הרפואה מגדירה את השיתוק המוחי כהפרעת תנועה יציבה וקבועה שמקורה הוא פגיעה בהתפתחות המוח. כלומר זוהי אינה מחלה ספציפית, אלא מכלול של בעיות שונות העשויות לגרום לאותו נזק מוחי.
כאשר אנו אומרים פגיעה קבועה ויציבה, הכוונה היא ששיתוק מוחין אינו מחמיר עם השנים, זאת בשונה ממחלות כמו ניוון שרירים המתקדמות בצורה הדרגתית.

שיתוק מוחין גורם לפגיעה בתפקוד המוטורי, כאשר בדרך כלל הוא מתבטא בפגיעה בגפים, אך לא רק. ולפני הכל חשוב להגיד כי עצם האבחון של שיתוק מוחין אצל פעוט, אינו מעיד בהכרח על רשלנות רפואית שהובילה לבעיה.

שיתוק מוחין יכול להיגרם כבר במהלך ההיריון , תופעה זו מכונה שיתוק מוחין מולד. היכולות הרפואיות לזהות אותו מוגבלות, וגם הגורמים אינם ברורים. אך בהחלט ניתן להצביע על גורמי סיכון המעלים את הסיכוי להתרחשות התופעה – אלו כוללים היריון בגיל צעיר, היריון מרובה עוברים, מחסור ביוד בזמן ההיריון וזיהומים ויראליים.

שיתוק מוחין יכול להיגרם גם ממחסור בחמצן בדם האם, או מצוקה כלשהי הגורמת לפגיעה בהספקת החמצן לעובר – למשל סיבוכים בחבל הטבור.

אך שיתוק מוחין יכול להיגרם גם בלידה עצמה, ואפילו התקופה שלאחר הלידה. הסכנה עולה כאשר מדובר בלידה מוקדמת, תינוקות בעלי משקל נמוך, חבלות בזמן הלידה, שטף דם במוח או אירועים הגורמים למחסור באספקת הדם למוח התינוק בעת הלידה.

ולאחר הלידה, שיתוק מוחין יכול להיגרם בעקבות: חבלות ראש, חום גבוה, מחלות הפוגעות ישירות במוח (למשל דלקת קרום המוח), בעיות במערכת העצבים המרכזית וכל חסימה במעבר חמצן אל מוח התינוק.

יש לציין כי במידה ונגרם שיתוק מוחין, אין תרופה או טיפול לשיתוק מוחין. כל מה שניתן לעשות זה להעניק טיפולים ומסגרות המשפרים את איכות החיים. אך זוהי התמודדות לכל החיים עבור הסובלים משיתוק מוחין ובני משפחותיהן.

שיתוק מוחין רשלנות רפואית

תביעות רשלנות רפואית שיתוק מוחין עשויות לזכות את הנפגעים בסכומי פיצויים גבוהים למדי, אך כמו כל תביעת רשלנות רפואית, יש כאן 3 עקרונות בסיסיים לזכייה בתביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית:

  1. יש להוכיח כי הייתה כאן רשלנות – עוולת הרשלנות מוגדרת בסעיף 35 לפקודת הנזיקין, והיא מוגדרת כך:
    "
עשה אדם מעשה שאדם סביר ונבון לא היה עושה באותן נסיבות או לא עשה מעשה שאדם סביר ונבון היה עושה באותן נסיבות, או שבמשלח-יד פלוני לא השתמש במיומנות, או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר ונבון וכשיר לפעול באותו משלח-יד היה משתמש או נוקט באותן נסיבות – הרי זו התרשלות; ואם התרשל כאמור ביחס לאדם אחר, שלגביו יש לו באותן נסיבות חובה שלא לנהוג כפי שנהג, הרי זו רשלנות, והגורם ברשלנותו נזק לזולתו עושה עוולה."
  2. הוכחת נזק – מבחינה משפטית לא ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית אם לא נגרם נזק. כמובן שאף אחד אינו מטיל ספק כי שיתוק מוחין הוא נזק. אך תאורטית, אם למשל רופא התרשל במהלך הלידה ולא נגרם נזק, לא ניתן להגיש תביעה.
  3. קשר סיבתי – ישנם מבחנים משפטיים שצריך לעמוד בהם על מנת להוכיח כי מעשה הרשלנות הוא זה אשר הוביל לשיתוק המוחין. במקרים רפואיים מסוימים הקשר עשוי להיות חזק וברור, ובמקרים אחרים עשוי להיות קשר חלש וקשה להוכחה.

על מנת לנתח האם הייתה כאן רשלנות רפואית, והאם הנזק שנגרם הוא תוצאה של אותה רשלנות, יש צורך בחוות דעת רפואית אותה מגישים לבית המשפט עם כתב התביעה.

כל מקרה הוא שונה, אך תמיד רופא מומחה יבדוק את כל התיק הרפואי על מנת לקבוע האם הרופאים נהגו בצורה תקינה, או פעלו בצורה רשלנית.

רשלנות רפואית שיתוק מוחין

רשלנות רפואית שיתוק מוחין

דוגמה למקרה של שיתוק מוחין רשלנות רפואית היא מקרה שבו הרופאים אינם פועלים נכון בזמן הלידה. לידה היא אירוע רגיש, שיש בו סכנות גם לאם וגם לתינוק. ובהתחשב במחלות רקע ומצבים רפואיים שונים, לעתים הסיכונים גדולים ודורשים תשומת לב מיוחדת.

בין היתר על הרופאים לנטר מדדים שונים הקשורים לעובר, על מנת לזהות כל מצוקה עוברית במהלך הלידה. ישנם תרחישים שונים בהם יכול להתרחש מחסור בחמצן במוחו של היילוד. וזהו מצב מסוכן אשר יכול לגרום לבעיות רבות, לרבות שיתוק מוחין ומותו של היילוד.

במקרים בהם ישנו מחסור במוח על הרופאים לפעול במהירות, כמו למשל באמצעות ניתוח קיסרי מיידי. פעולה נכונה, בזמן הנכון, יכולה למנוע בעיות רבות ולאפשר את הולדתו של תינוק בריא.

ומנגד, התרשלות, כמו למשל אי ניטור של מדדים בעת הלידה, יכולה לגרום לנזקים כבדים. ובהתאם לכך זוהי עשויה להיות עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית בלידה.

כאשר מתעורר חשד של רשלנות רפואית שיתוק מוחין, פנו לייעוץ משפטי. עורך דין רשלנות רפואית אסף אודיז הוא בין המובילים בתחום התביעות הרפואיות בישראל. למשרדינו ניסיון רב בתביעות רשלנות רפואית מכל הסוגים, לרבות רשלנות באבחון סרטן, רשלנות רפואית בגינקולוגיה ועוד.

רוצים לדעת עוד בנושא תביעות רפואיות? אתם מוזמנים לעקוב אחר ערוץ היוטיוב

 

רשלנות רפואית שיתוק מוחין |  שיתוק מוחין רשלנות רפואית

 

רשלנות רפואית שיתוק מוחין
עורך דין רשלנות רפואית אסף אודיז

עו"ד אסף אודיז

מעל 15 שנות ניסיון של ייצוג אישי בתביעות רשלנות רפואית בכל שטחי הרפואה. בוגר "רפואה למשפטנים" באוניברסיטת תל אביב. מקושר למיטב המומחים הרפואיים. אסף מעורב באופן מלא ומוחלט בכל תיק ותיק ולאורך כל הליכיו, החל מייעוץ משפטי ראשוני וכלה בניהול הליכי הוכחות מורכבים, תוך הקפדה על יחס חם מכיל ואנושי.

5/5

מאמרים

יצירת קשר
פתח
1
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?
Call Now Button דילוג לתוכן