רשלנות רפואית באבחון מומים מולדים

רשלנות רפואית באבחון מומים מולדים יכולה לגרום לתוצאות טרגיות. בחלק מהמקרים הרשלנות מונעת טיפול אשר יכל לפתור את הבעיה או לפחות להביא להפחתת חומרתה. אך במקרים אחרים הרשלנות באבחון מביאה למקרים של לידה בעוולה.

רשלנות רפואית בייעוץ גנטי

מחלות רבות ומומים מולדים הם תוצאה של פגמים גנטיים. כיום למדע ישנה רמה גבוהה של הבנה לגבי מחלות גנטיות, ואף יכולות טכנולוגיות לזהות את המחלות הללו. למשל באמצעות בדיקות דם או בדיקות מי שפיר. הבדיקות יכולות להתבצע לפני ההיריון ובמהלך ההיריון.

באמצעות אבחון גנטי ניתן למנוע בעיות כמו תסמונת סיסטיק פיברוזיס, ניוון שרירים, תסמונת האיקס השביר, SMA ועוד רבות אחרות. וזוהי בעצם החשיבות של ייעוץ גנטי, כך ניתן לזהות או לשלול את הפוטנציאל לבעיות גנטיות מסוג זה.

בעזרת ייעוץ גנטי ניתן לקבל החלטות מושכלות ולהימנע מבעיות רפואיות אשר יכולות להיות להן השלכות כואבות על חייו של היילוד, כולל מקרים של הולדה בעוולה.

רשלנות רפואית בייעוץ גנטי יכולה להתרחש כבר באי ההפניה לייעוץ גנטי. על הרופא המלווה את ההיריון להיות ער להיסטוריה רפואית משפחתית ולשאול את השאלות, ובמידת הצורך להפנות את הזוג לייעוץ גנטי. ובמקרים אחרים זוהי יכולה להיות רשלנות של הרופאים העוסקים בייעוץ גנטי, כמו למשל מקרים של התעלמות מממצאים או פענוח שגוי של בדיקות גנטיות.

באחריותם של הרופאים להסביר להורים על כל ממצא חריג בבדיקות. כמו כן, במידה וישנן בדיקות גנטיות רלוונטיות עבורם, יש ליידע את ההורים על הבדיקות גם כאשר אינן חלק מסל הבריאות.

 

רשלנות רפואית באבחון מומים מולדים

ייעוץ גנטי הוא חלק מהתמונה, אך לא כל מום הוא תוצאה של בעיה גנטית ולא כל מום ניתן למניעה מראש. על הרופאים להמשיך לעקוב אחר ההיריון, ולזהות מומים ובעיות רפואיות כבר בשלב העוברי. אי גילוי של מומים מולדים הוא למעשה מקרה של רשלנות רפואית בהריון.

לרשות הרופאים אמצעים רבים, ואחד המרכזיים בהם הוא בדיקות האולטראסאונד. הרופאים עוקבים אחר ההיריון ועורכים בדיקות שונות, במטרה לזהות בעיות חריגות בהיריון. לעתים בדיקות מסוימות מעלות חשד, ואז יש צורך בביצוע בדיקות נוספות. אך מקרים בהם רופאים אינם מבצעים בדיקות אותן נדרש לבצע בהתאם לממצאים, או שנכשלים בפענוח הבדיקות, עשויים להיות מקרים של רשלנות רפואית.

לא כל מקרה של יילוד עם מומים הוא בהכרח תוצאה של רשלנות רפואית באבחון מומים מולדים, למרות שהיכולות הטכנולוגיות מסייעות לנו לזהות את רוב הבעיות כבר בשלב ההיריון. אך מנגד, ישנם גם מומים העשויים להיווצר במהלך ההיריון. לדוגמה אם ברגעי הלידה ישנה איזו מצוקה המונעת הגעת חמצן למוח התינוק, הדבר עלול לגרום להופעת מומים קשים.

לידה בעוולה

לידה בעוולה

יש המשתמשים בביטוי הולדה בעוולה, כלומר תביעות המוגשות במקרים בהם התינוק שנולד סובל מפגיעות חמורות הפוגעות באיכות חייו וגוזרות עליו סבל, עד לכדי כך שניתן לטעון כי מוטב ולא היה בא לעולם.

רשלנות רפואית בייעוץ גנטי באבחון, כמו גם רשלנות רפואית באבחון מומים מולדים, עשויה להביא למקרים שכאלו. כמובן שיש להוכיח כי אי גילוי המומים נובע מתוך הרשלנות של הגורמים הרפואיים.

תביעות משפטיות מסוג זה נוגעות לא רק לחוק, אלא גם לנושאים של מוסר ואמונה. במסגרת הבירור המשפטי נשאלת גם השאלה האם ההורים היו בוחרים בהפלה, אילו היו הרופאים היו מאבחנים את המומים ומזהירים אותם. חלקנו עשויים לבחור בהפלה בלי לחשוב פעמיים, אך זרמים מסוימים כמו קהילות אורתודוכסיות מאמינים כי הפסקת היריון היא דבר אסור, גם כאשר מדובר במומים חמורים. ולפיכך יהיה קשה להגיש תביעת פיצויים המבוססת על הטענה כי אילו היו יודעים היו עושים הפלה.

תביעות רשלנות בלידה יכולות להגיע לפיצויים גבוהים ביותר, למעשה אלו הן התביעות הגבוהות ביותר בתחום הרשלנות רפואית. הן כוללות פיצויים עבור הנזקים הממוניים והלא ממוניים. בתי המשפט נוהגים גם להשאיר בנאמנות את חלק מכספי הפיצויים, על מנת להבטיח כי יישמרו לטובת טיפול עתידי בתינוק לכשיגדל.

הנזקים הלא ממוניים קשים יותר לכימות. הם נוגעים לסבל והכאב שנגרם, גם להורים וגם לילד אשר יאלצו להתמודד עם הבעיות הנובעות מהמומים בכל ימי חייהם. חלק מהפיצוי הוא גם עבור פגיעה באוטונומיה, הרי נשללה מההורים האפשרות לבחור בהפלה בעקבות מעשה הרשלנות.

הנזקים הממוניים קלים יותר לכימות, עבור לידה בעוולה יש לפצות את ההורים בפיצויים על מנת לממן את כל העלויות וההוצאות הקשורות למצב הרפואי. אלו יכולות להיות הוצאות לצורך התאמת מקום המגורים לצרכים המיוחדים, אביזרים רפואיים ושיקומיים, טיפולים רפואיים, הוצאות ניידות, אבדן השתכרות ועוד.

עורך דין מומחה לתביעות רשלנות רפואית יידע להציג בפני בית המשפט את כל העלויות הצפויות על מנת למקסם את סכום הפיצויים.

רשלנות רפואית באבחון מומים מולדים

עורך דין רשלנות רפואית

משרד עורכי דין רשלנות רפואית אסף אודיז מטפל בכל המקרים של רשלנות רפואית בהיריון ולידה. למשרדינו ניסיון רב בתביעות רשלנות רפואית בייעוץ גנטי, רשלנות רפואית בניתוח קיסרי, בדיקות מי שפיר ועוד מבחר נושאים הקשורים לשלבי רשלנות רפואית בהריון ולידה.

משרדינו פועל בתחום למעלה מחמש עשרה שנה, ומתעסק בכל המקרים של תביעות רפואיות ובכללן רשלנות רפואית באבחון סרטן צוואר הרחם, רשלנות רפואית באבחון בסרטן ריאות, רשלנות רפואית באירוע מוחי ועוד.

אתם מוזמנים לעקוב אחר ערוץ היוטיוב

רשלנות רפואית באבחון מומים מולדים
עורך דין רשלנות רפואית אסף אודיז

עו"ד אסף אודיז

מעל 15 שנות ניסיון של ייצוג אישי בתביעות רשלנות רפואית בכל שטחי הרפואה. בוגר "רפואה למשפטנים" באוניברסיטת תל אביב. מקושר למיטב המומחים הרפואיים. אסף מעורב באופן מלא ומוחלט בכל תיק ותיק ולאורך כל הליכיו, החל מייעוץ משפטי ראשוני וכלה בניהול הליכי הוכחות מורכבים, תוך הקפדה על יחס חם מכיל ואנושי.

5/5

מאמרים

יצירת קשר
פתח
1
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?
Call Now Button דילוג לתוכן