רשלנות רפואית שגרמה למוות

רבות דובר על תביעות רשלנות רפואית והפיצויים, אך מה לגבי המקרה של רשלנות רפואית שגרמה למוות? מי יכול להגיש את התביעה, למי מגיעים הפיצויים ואיך הם יחושבו? סוגיית רשלנות רפואית מוות מעוררת שאלות משפטיות רבות, נשתדל לעשות לכם סדר בדברים.

מוות בעקבות רשלנות רפואית הוא נושא מצער, איננו יכולים לנתק את הדיון המשפטי מהכאב הגדול על האבדן של יקירינו. ולפעמים זה עשוי להיראות לנו קצת לא במקום לשאול עכשיו שאלות לגבי רשלנות רפואית מוות פיצוי, אבל זוהי המציאות. אמנם פיצוי כספי לא יחזיר את היקרים לנו, אך איננו יכולים להתעלם מהעובדה שיש לזה גם מחיר כלכלי.

רשלנות רפואית מוות

רשלנות רפואית מוות

אמנם אין בידינו את הנתונים המדויקים לגבי כמה מקרי רשלנות רפואית הסתיימו במותו של המטופל, אך אנו יודעים כי מקרים שכאלו התרחשו. כל מקרה של רשלנות רפואית עשוי לגרום נזקים קשים למטופל, אשר ישפיעו על המשך הטיפול והמשך חייו. למשל בעיה רפואית שלא אובחנה בזמן צפויה להחמיר, ואולי לגרום למטופל קשיים תפקודים בכל ימי חייו, שניתן היה למנוע. וכן, יש גם מקרים בהם מחלה התגלתה מאוחר, כמו למשל אבחון מאוחר של סרטן, ובעקבות זאת כבר לא היה ניתן להציל את החולה.

עשויים להיות מקרים שונים של רשלנות רפואית שגרמה למוות, לאו דווקא רשלנות הקשורה לאבחון המחלות. זוהי יכולה להיות רשלנות רפואית בניתוח, רשלנות רפואית בטיפול תרופתי ועוד.

לאחר המוות מתעוררות שתי שאלות משפטיות, שכמובן אינן מנותקות מהתחום הרפואי. השאלה הראשונה היא האם אכן הייתה כאן רשלנות. לפעמים קשה לענות על השאלה הזו, ויש לבצע בדיקה משפטית מעמיקה בשיתוף עם רופאים מומחים. השאלה המשפטית השנייה היא האם יש קשר סיבתי בין הרשלנות לבין מותו של המטופל. הסיבתיות לפעמים עשויה להיות עמומה – אנו יודעים שהייתה רשלנות, ואנו יודעים שהמטופל נפטר, אך האם זוהי בהכרח תוצאה של הרשלנות?

נציין שבמצבים אלו של סיבתיות עמומה, בתי המשפט נוטים להעביר את נטל ההוכחה לנתבע. בכל מקרה, חוזק הקשר בין הרשלנות לבין הפטירה ישפיע על גובה הפיצויים. יתכן כי בית המשפט לא יקבע בוודאות כי ישנו קשר ברור, אך יכיר בזכות לפיצוי בגין אבדן סיכויי החלמה.

רשלנות רפואית שגרמה למוות

רשלנות רפואית שגרמה למוות

אין ספק כי תביעת רשלנות רפואית היא דבר מורכב, וזוהי משימה עבור עו“ד מומחה לרשלנות רפואית, אך מי בעצם זכאי להגיש את התביעה?

החוק מעניק את הזכויות ליורשים החוקיים של הנפטר, ולאלו התלויים בו לפני מותו. אך יש הבדל בין שני המצבים. יורשיו החוקיים של הנפטר יכולים לתבוע בגין הנזקים שנגרמו לנפטר, אך תביעת התלויים במנוח היא תביעה בשל אבדן התמיכה שקיבלו מהמנוח. לצורך העניין תלויים יכולים להיות הורים, בני זוג/ידועים בציבור, ילדים ונכדים.

במהלך עבודתנו ראינו מקרים בהם לא הייתה הסכמה בין היורשים לגבי התביעה. ישנם יורשים המעוניינים להגיש תביעת פיצויים ברשלנות רפואית, וישנם אחרים המעדיפים להימנע מהליכים משפטיים. במקרה שכזה, יורש שלא מצטרף לתביעה, מאבד את זכותו לחלקו היחסי בכספי הפיצויים.

עד מתי ניתן לתבוע?

במקרה של רשלנות רפואית מוות על התביעה חל חוק ההתיישנות הקובע כי ניתן להגיש את התביעה בתוך 7 שנים מיום האירוע (שגרם למוות). אך גם כאן מתעוררות דקויות משפטיות לגבי השאלה מהו יום האירוע. בכל מקרה אין להתמהמה ויש לפנות בהקדם לעזרתו של עורך דין רשלנות רפואית. בניית התיק המשפטי דורשת איסוף מסמכים וחוות דעת רפואית, הזמן החולף רק מקשה.

רשלנות רפואית מוות פיצוי

אז השאלה המרכזית היא כיצד נקבעים סכומי הפיצויים במקרה של רשלנות רפואית שגרמה למוות. לבתי המשפט אין תעריף השם תג מחיר על חייו של אדם, וסכום הפיצויים שיפסק יושפע במידה רבה מיכולותיו של עורך הדין להציג בפני בית המשפט את הטיעונים הנכונים.הפיצוי צריך לשקף נזק ממומני ונזק שאינו ממוני.

נזק ממוני כולל אבדו הכנסות בשנים אבודות, כלומר ההכנסות שהנפטר היה מרוויח אילו היה חי וממשיך לעבוד ולהתפרנס. בית המשפט בוחן את גילו של הנפטר, עיסוקו והכנסתו, ומצליב את זה עם נתונים נוספים כמו מצבו המשפחתי ומספר הצאצאים. ועל סמך נתונים אלו מתבצע חישוב של אבדן ההכנסות עד גיל הפרישה. גם זכויות סוציאליות וקצבאות שונות נכנסות לחישוב.

במקרים רבים, במסגרת תביעת רשלנות רפואית מוות, תהיה גם דרישה לפיצויים עבור פרק הזמן בין התרחשות מקרה הרשלנות ועד הפטירה. יתכן הייתה זו תקופה שזה המטופל נזקק לעזרה וטיפולים סיעודיים, ויתכן כי נגרם לו נזק ממוני נוסף.

גם קבורת הנפטר וההלוויה היא נזק ממוני שניתן לתבוע.

רשלנות רפואית מוות פיצוי עבור נזק לא ממוני

החלק המאתגר יותר בחישוב סכום הפיצויים הוא הפיצוי עבור הנזק שאינו ממוני. הוא משתנה מאוד ממקרה למקרה, ותלוי בנסיבות שונות. ניתן להגיד כי הוא כולל פיצוי עבור הכאב והסבל שעבר החולה בעקבות מקרה הרשלנות הרפואית.

מקרה הרשלנות יכל לגרום לימים, שבועות ואף חודשים של סבל עד אשר המטופל נפטר. ופרק הזמן הזה הוא אחד השיקולים של בית המשפט. אך יילקחו בחשבון גורמים שונים הכוללים גם את גילו ומצב בריאותו הכללי.

רשלנות רפואית מוות פיצוי

רשלנות רפואית מוות פיצוי – תביעת התלויים

התלויים בנפגע יכולים להגיש תביעה על נזקי ממון, המבוססים בעיקר על הנזק מאבדן התמיכה הכלכלית שאבדה בעקבות מותו.
התביעה יכולה לכלול גם פיצוי בגין אבדן שירותים, כל עזרה שהמנוח היה מעניק בטרם מותו היא בעלת ערך כלכלי. למשל אם נהג לשמור על הילדים בשעות הצהריים, ועכשיו תידרש מטפלת.
נושא הפיצויים הוא נושא מורכב למדי. אין צורך לעשות ספקולציות לגבי סכומי הפיצויים, ולפני הכל יש להעריך את סיכויי הצלחת התביעה.
אם ישנו חשש לרשלנות רפואית, פנו קודם אל משרד עורכי דין רשלנות רפואית.

אתם מוזמנים לעקוב אחר ערוץ היוטיוב של עורך דין לענייני רשלנות רפואית אסף אודיז.

רשלנות רפואית שגרמה למוות
עורך דין רשלנות רפואית אסף אודיז

עו"ד אסף אודיז

מעל 15 שנות ניסיון של ייצוג אישי בתביעות רשלנות רפואית בכל שטחי הרפואה. בוגר "רפואה למשפטנים" באוניברסיטת תל אביב. מקושר למיטב המומחים הרפואיים. אסף מעורב באופן מלא ומוחלט בכל תיק ותיק ולאורך כל הליכיו, החל מייעוץ משפטי ראשוני וכלה בניהול הליכי הוכחות מורכבים, תוך הקפדה על יחס חם מכיל ואנושי.

5/5

מאמרים

יצירת קשר
פתח
1
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?
Call Now Button דילוג לתוכן