רשלנות רפואית בניתוח

מידי שנה מתבצעים בישראל עשרות אלפי ניתוחים; לעתים אלו הם ניתוחים מצילי חיים, ולעתים אלו הם ניתוחים אשר נועדו לפתור בעיות ומצוקות שונות, כולל ניתוחים שמבוצעים למטרות אסתטיות. אך למרבה הצער, בין כל הניתוחים הרבים, ישנם גם מקרים של רשלנות רפואית בניתוח.

במאמר זה עורך דין רשלנות רפואית במרכז מסביר מהי רשלנות רפואית באופן כללי, ומהי רשלנות בניתוח.

רשלנות רפואית בישראל

בניגוד למה שרבים חושבים, לא קיים בישראל חוק רשלנות רפואית; סוגיית הרשלנות הרפואית היא נובעת מתוך עוולת הרשלנות, כפי שהיא מוגדרת בסעיף 35 לחוק הנזיקין. סעיף זה קובע באופן רחב כי אי נקיטת רמת זהירות סבירה ו/או רמת מיומנות סבירה במשלח יד, נחשבת התרשלות. וכאשר ההתרשלות גרמה לנזק, ניתן לתבוע פיצוי בגין רשלנות.

זוהי הגדרה רחבה אשר תקפה לגבי כל תחום עיסוק, לאו דווקא התחום הרפואי. אך כי מדובר בתחומים רפואיים ישנן סוגיות נוספות שיש לשקול אותן אל מול הגדרת הרשלנות הרפואית, ולכן יש גם צורך בעורך דין הבקיא בסוגיות רפואיות. זוהי בעצם הסיבה מדוע חשוב לחפש עורך דין מומחה לרשלנות רפואית.

ישנו קושי להוכיח כי טיפול רפואי ניתן ברמה בלתי סבירה מבחינת המיומנות ו/או רמת הזהירות שננקטה. ובמידה והוכח הקשר, עדיין יש להוכיח את הקשר הסיבתי בין הפעולה הרשלנית לבין הנזק שנגרם. מקרים מסוימים עשויים להיות קלים להוכחה, אך מקרים אחרים עשויים להיות מורכבים וקשים להוכחה. מסיבה זו יש צורך לפנות אל עורך דין רפואי.

רשלנות בניתוח

רשלנות בניתוח

לצורך העניין רשלנות רפואית בניתוח היא לאו דווקא רשלנות המתרחשת במהלך הניתוח עצמו, היא יכולה להתרחש לכל אורך ציר הזמן, מלפני ועד אחרי הניתוח. למעשה זו יכולה להיות רשלנות עוד בשלב האבחון הרפואי, כמו למשל רשלנות רפואית באבחון סרטן.

רשלנות רפואית בשלב הטרום ניתוחי – ישנן טעויות רשלניות שונות העלולות להתרחש בטרם הניתוח. למשל על הרופאים לשקול את מצבו הבריאותי הכללי של המנותח; מחלות רקע מסוימות עשויות ליצור סיכונים נוספים וזה חלק מהדברים שהרופאים צריכים לבדוק ולשקול. על הרופאים להתאים לכל אחד את שיטת הטיפול המתאימה עבורו. התעלמות מבעיות רקע ונתונים יכולה להביא לתוצאות חמורות, ולהיחשב כמקרה של רשלנות רפואית.

ישנה סוגיה אחרת של רשלנות רפואית המכונה פגיעה באוטונומיה, ובמקרים רבים היא מתקשרת עם רשלנות בשלב הטרום ניתוחי. פגיעה באוטונומיה היא מקרה שבו הרופאים ביצוע הליך רפואי, כמו ניתוח, מבלי להסביר למטופל את כל אפשרויות הטיפול, היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם. כלומר יתכן כי אם המטופל היה יודע על אפשרויות טיפול אחרות, היה בוחר אותן במקום ניתוח.

רשלנות בניתוח – אלו הם המקרים בהם הייתה רשלנות בניתוח עצמו. ישנם סוגים שונים של ניתוחים המבוצעים בבתי החולים בארץ, ובכל ניתוח משהו עלול להשתבש. למשל אדם עשוי להיכנס לניתוח להסרת גידול בראש, ולסיים את הניתוח עם נזק מוחי. אך האם המשמעות של זה היא שהייתה כאן רשלנות רפואית בניתוח? לא כל ניתוח מסתיים בהצלחה, וכישלון הניתוח אין פירושו רשלנות רפואית. כפי שציינו בתחילת המאמר, יש לבחון את הדברים על פי תקנה 35 לפקודת הנזיקין.

ישנם מקרים בהם ניתן לראות בצורה מובהקת כי הייתה בהם רשלנות, אך ישנם מקרים בהם הדבר דורש בדיקה מעמיקה של התיק הרפואי, בהיוועצות עם רופאים. יש לבחון את את כל ההליך הרפואי וכל מה שהתרחש במהלך הניתוח על מנת להבין האם הרופאים פעלו באופן המקובל ועל פי רמת המיומנות והזהירות הסבירה, או שאולי פעלו בהיסח הדעת, ביצעו פעולות שהן בניגוד לפרוטוקול, התעלמו מנתונים וכו‘. עורך דין רשלנות רפואית במרכז בודק היטב את כל הנתונים הרפואיים בעזרתם של רופאים מומחים.

רשלנות בשלב הפוסט ניתוחי – גם כאשר מסתיים ניתוח בצורה מוצלחת, עדיין ישנם סיכונים רבים ויש צורך במעקב אחר המטופל. תפרים פנימיים עשויים להיפתח, עשויים להיווצר זיהומים או כל מיני תופעות בלתי צפויות. לצערנו הרב היו מקרים בהם רופאים זלזלו במעקב אחר המטופל. למשל מקרים שבהם מיהרו לשחרר מטופל לביתו, וכך לא זכה לטיפול רפואי מיידי ברגע שהבעיה החמירה.

עורך דין רשלנות רפואית במרכז

רשלנות רפואית בניתוח

במקרה של רשלנות בניתוח, יש להגיש תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית. אך כמובן שלפני שמגישים תביעה זו או אחרת, יש לפנות לייעוץ משפטי. עורך דין רשלנות רפואית במרכז צריך לבחון את המקרה ולראות האם באמת יש כאן עילות להגשת תביעה. ישנם מקרים בהם אנשים מאוכזבים מתוצאות הניתוח, ובשל צערם נוטים למהר לשפוט את הצוותים הרפואיים ולהאמין כי מדובר במקרה של רשלנות רפואית. אך בפועל, גם כאשר התוצאות טרגיות, אין למהר לקבוע כי מדובר ברשלנות רפואית. עו“ד לענייני רשלנות רפואית צריך לבחון את המקרה בצורה אובייקטיבית, ותוך כדי התייעצות עם רופאים.

רשלנות רפואית בניתוח

עורך דין רשלנות רפואית במרכז

הסוגיות הקשורות לרשלנות רפואית הן לא תמיד סוגיות שבתי המשפט מעוניינים להיכנס אליהן, זאת מכיוון שלפעמים קשה מאוד לקבוע האם מדובר ברשלנות רפואית כאשר עומדות על הפרק סוגיות הקשורות למיומנות והזהירות שנקט הרופא במהלך הניתוח. לבתי המשפט קל יותר להכריע בסוגיות הנוגעות לפרוצדורות – כלומר לבחון את מהלך הדברים לאור הנהלים והתקנות. למשל אם התקנות מחייבות נוכחות של רופא מרדים בניתוח, והרופא המרדים עזב את חדר הניתוח; זוהי סוגיה שלבית המשפט קל להכריע. אך כאשר מדובר במקרים היורדים לעומקם של ההליכים הרפואיים, הסוגיה הופכת לבעייתית להוכחה.

רוצים לדעת עוד? אתם מוזמנים לעקוב אחר ערוץ היוטיוב של עו"ד רשלנות רפואית אסף אודיז.

רשלנות רפואית בניתוח
עורך דין רשלנות רפואית אסף אודיז

עו"ד אסף אודיז

מעל 15 שנות ניסיון של ייצוג אישי בתביעות רשלנות רפואית בכל שטחי הרפואה. בוגר "רפואה למשפטנים" באוניברסיטת תל אביב. מקושר למיטב המומחים הרפואיים. אסף מעורב באופן מלא ומוחלט בכל תיק ותיק ולאורך כל הליכיו, החל מייעוץ משפטי ראשוני וכלה בניהול הליכי הוכחות מורכבים, תוך הקפדה על יחס חם מכיל ואנושי.

5/5

מאמרים

יצירת קשר
פתיחה
שלום, שמי אסף אודיז,
יש לי ניסיון מוכח בייצוג לקוחות במצבים מורכבים.
אני כאן כדי להקשיב לך ולעזור לך למצוא את הדרך הנכונה עבורך.
Call Now Button דילוג לתוכן